Saturday, April 12, 2014


Perhatian: Tutorial ini akan mengajarkan anda cara pantas untuk menyelesaikan Rubik’s cube. Cara ini merupakan kaedah yang digunakan oleh kebanyakan peserta kejohanan Rubik's cube dunia. Ada kalanya, seseorang itu dapat menyelesaikan Rubik’s cube dalam masa kurang dari 10 saat.
 

Untuk menyelesaikan Rubik’s cube dalam tempoh masa yang singkat, terdapat 4 step yang anda perlu lakukan.

Step 1: Hasilkan simbol ‘+’ pada lapisan pertama.
               

Sebagai contohnya,

Step 2: Terbalikkan Rubik’s cube menjadikan lapisan pertama berada di bawah. Kemudian selesaikan lapisan pertama dan kedua secara serentak.
               

                Sebagai contohnya,


Step 3: Satukan warna atas lapisan ketiga

Step 4: Selesaikan lapisan ketiga.

Sebelum kita mulakan, adalah lebih baik bagi anda untuk memahami notasi yang digunakan dalam tutorial ini.

STEP 1:
Menghasilkan simbol ‘+’.

Tiada algoritma yang perlu dihafal. Hanya pusingkan lapisan-lapisan Rubik’s cube mengikut cara anda sehinggalah simbol ‘+’ terhasil.

Pastikan anda menghasilkannya dengan betul.


STEP 2:
Terbalikkan Rubik’s cube menjadikan lapisan pertama berada di bawah. Kemudian selesaikan lapisan pertama dan kedua secara serentak.


Sebagai contohnya, sekiranya anda menemui situasi seperti dalam imej di atas sebagaimana di bawah


Sila gunakan algoritma berikut


Terlalu banyak kemungkinan situasi-situasi yang anda akan temui dalam step yang kedua ini, dan penyelesaian untuk setiap situasi tersebut boleh anda rujuk di bawah.




Kemudian ulangi kaedah yang sama bagi lain-lain warna sehinggalah lapisan pertama dan kedua selesai. Anda mungkin perlu mengulangi step kedua ini sebanyak 3 kali lagi.


STEP 3:
Menyatukan warna atas lapisan ketiga.


Setelah anda berjaya menyelesaikan lapisan pertama dan kedua, terdapat 57 kemungkinan situasi pada lapisan ketiga, dan setiap satunya terdapat dalam rajah di bawah berserta algoritma yang anda harus gunakan.



Sebagai contohnya,
























STEP 4:
Menyelesaikan lapisan ketiga.


Rajah di bawah menunjukkan 21 situasi berserta Algoritma nya.


Inilah sahaja 4 step bagi menyelesaikan Rubik’s cube dengan cara yang pantas. Akhir kata, selamat mencuba dan selamat menghafal. Semoga berjaya menjadi seorang pemain Rubik’s cube yang hebat …(-_-)…

No comments:

Post a Comment